Mezi zdravotním, ortopedickým a anatomickým polštářem jsou velké rozdíly

Dům 21. dubna 2020 | 07:25 — Helena Malá
Pokud si pořídíte nevhodný polštář na spaní, může vás z něj po ránu bolet hlava nebo krční páteř. Někdy je špatný polštář zodpovědný i za migrény. Neexistuje jedna rada, jak vybrat ten správný. Je třeba vždy zohlednit osobní potřeby.
Další 3 fotografie v galerii
Správný polštář vás může ochránit před migrénami i bolestmi krční páteře / Depositphotos

Asi největší diskuse se vedou ohledně tvaru polštáře. Někdo nedá dopustit na klasický tvar. Jenže ten by měli volit hlavně lidé, kteří rádi spí na břiše a kteří ve spánku často střídají polohy. Čím dál více lidí si vybírá anatomický polštář, který je tvarován podle linie těla a je vhodný pro spaní na boku i na zádech.

Zdravotní, ortopedický, nebo anatomický?

Trh nabízí hned několik typů polštářů. Některé mají označení zdravotní, další ortopedický a jiné zase třeba anatomický. Laikovi se může zdát, že jde o určitou podobnost, tak to ale není.

Zdravotní polštář

Pokud je polštář označený za zdravotní, znamená to, že byl klinicky hodnocen podle zákona o zdravotních prostředcích. Konkrétní účinky a přínos jsou testovány a shrnuty v závěru klinického hodnocení, které vám každý výrobce může doložit.

Ortopedický polštář

Ortopedický polštář nemusí mít žádný certifikát a nevztahují se na něj žádné směrnice nebo normy. Jedná se o polštář, který by měl předcházet problémům s páteří, což ale nemusí být klinicky ověřeno.

Anatomický polštář

Anatomický polštář je tvarovaný podle lidského těla tak, aby pomáhal udržet optimální polohu páteře, čímž uvolňuje nejen krční páteř, ale i související svalstvo. Zákonem není nijak definován.

Klíčová je poloha ve spánku

Než si pro sebe nějaký polštář vyberete, ověřte si tvrdost vaší matrace. Máte-li měkkou matraci, můžete volit tvrdší polštář a naopak. Díky tomu bude hlava v ideální výšce. Hlavně si ale uvědomte, jakou polohu ve spánku upřednostňujete. Je to klíčové pro vhodný výběr polštáře.

Spaní na zádech

Preferujete-li spánek na zádech, volte vyšší, středně měkký anatomický polštář. Ten musí držet páteř v přirozeně zakřivené poloze a vhodně podpírat ramena i krk. Pokud při spánku na zádech chrápete, potřebujete polštář proti chrápání. Polštář proti chrápání zlepšuje dýchání tím, že udržuje bradu vzdálenou od hrudníku, čelisti vpředu a dýchací cesty otevřené.

Spaní na břiše

Pokud spíte rádi na břiše, měli byste si koupit měkký, nízký polštář, aby se vaše páteř příliš nenamáhala velkým záklonem. Příjemný bude určitě plochý polštář, naplněný hedvábím nebo mikrovlákny, který se přizpůsobí vaší váze.

Spaní na boku

Lidé spící na boku potřebují vyšší, tužší, anatomicky tvarovaný polštář, který udrží jejich tělo a hlavně páteř ve správné poloze. Hlava by při spaní na boku neměla rozhodně „viset“ ve vzduchu.

Časté střídání poloh ve spánku

Měníte-li často ve spánku polohy, sáhněte po klasickém tvaru, protože neexistuje univerzální anatomický polštář. Zvolte přizpůsobivý polštář, hodící se nejen pro spánek na boku, ale také na břiše a na zádech. Vaší volbou bude zlatá střední cesta. Vyberte si tedy středně měkký a středně vysoký polštář. Náplň by měla být pružná a pevná.

Roli hraje i materiál

Při výběru vhodného polštáře se zajímejte také o materiál, ze kterého je vyroben. Každý má svá pro a proti.

Péřový polštář

Péřový polštář je klasika, od které se však postupně upouští. Výhodou je snadné naklepání po jeho sležení. Nevýhoda spočívá zejména v tom, že peří mají rádi roztoči.

Polyesterové neboli duté vlákno

Tento materiál se vyskytuje většinou v podobě polyesterových kuliček. Kuličky se dají koupit zvlášť a jejichž doplněním si můžete polštář napěchovat podle svých představ. Duté vlákno lze prát a neposkytuje zázemí roztočům. Polštář z dutých vláken se neslehne, tudíž nepotřebuje natřepávat.

Hedvábí

Narazit můžete také na hedvábné polštáře, které mají podobné vlastnosti jako ty z dutých vláken. Poskytují dobrou absorpci vlhkosti a jsou hypoalergenní. V létě dokáží chladit a v zimě hřát.

Paměťová pěna a latex

Paměťová pěna a latex reagují na teplotu těla. Při kontaktu s ním měknou a přizpůsobují se jeho tvaru. K dostání jsou buď ve formě kousků paměťové pěny, nebo jako jeden kus anatomického polštáře.

Na nový polštář je třeba si zvyknout

Ne nadarmo se říká, že zvyk je železná košile. U polštářů to platí rovněž. Pokud jste doposud spali na klasickém polštáři, nemusí být první noc na anatomickém polštáři příjemným zážitkem. Tělo zvyklé na nesprávnou polohu a prudká změna se mu nemusí líbit. Do týdne by si už ale vaše tělo mělo na nový typ polštáře zvyknout. Pokud nepříjemné pocity neodezní, polštář pro vás nebude tím pravým a měli byste se poohlédnout po něčem jiném. O tom, jak jednoduše změnit vzhled ložnice, jsme psali zde.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Kácení Amazonského pralesa může způsobit další pandemii. Je totiž doslova zamořen nejrůznějšími viry

Vypěstujte si doma citronovou trávu. Výborně chutná a...

Neobvyklé využití posekané trávy

Jak opravit píchlou duši, i když u sebe zrovna nemáte...

Slupky od brambor mají blahodárný vliv na kůži, prospějí...

Pokud vás při žehlení bolí často záda, možná je na vině...

Kuna pod kapotou vašeho auta. Čeká vás únavný boj, ale s...

Zavřít reklamu